Een brandbook gaat over de beleving van je merk en geeft daarmee richting aan je merk en je werknemers.

Maar wat staat er nu eigenlijk in?
Een brandbook vertelt het verhaal van jouw merk, van a tot z. Het beschrijft je merk in woord en beeld, helemaal in de stijl en toon van jouw merk. Zodat het voor iedereen die met jouw merk werkt (of gaat werken) duidelijk is waar je merk voor gaat en staat. Wat je als merk wilt bijdragen, waar je in gelooft en welke waarden belangrijk zijn; kortom de visie en missie van je merk. Maar denk ook aan bijvoorbeeld je buyer persona.

Je visuele identiteit bestaat uit meer dan alleen je logo en font. Kleurkeuze, tone of voice, off- en online uitingen: het hoort er allemaal bij.

Kort samengevat bevat het boek de volgende elementen:
• De lettertypes die gebruikt worden in communicatie, on- en offline, onderverdeeld in headers (titels) en body tekst (doorlopende tekst).
• Het kleurenpalet dat gebruikt wordt op de website en in de rest van je communicatie.
Advertentietemplates voor offline en online uitingen
• Alles rond je social media – wordt vaak vergeten helaas.
• Een afsluitende groet onderaan je e-mails – een consistent verhaal dat bij elke nieuwe collega makkelijk kan worden toegepast.
• Maar ook intern sales materiaal (bijvoorbeeld: visitekaartjes, balpennen, notitiepads en dergelijke), dan is daar een duidelijke branding ook belangrijk.

Voordelen van een brandbook
Tijdswinst en eenduidige branding. Open je binnenkort een nieuw filiaal van je zaak, dan heb je het brandbook maar door te sturen naar filiaalhouder en/of drukker en hij of zij kan aan de slag. Ook als je in zee gaat met een nieuwe leverancier hoef je het brandbook maar door te geven en die kan visueel meteen aan de slag.

Zo’n boek is een levend document dat je naar drukkers, mediabureaus en communicatiepartners stuurt. Zo gebruikt iedereen jouw naam en merk altijd juist. Wel zo belangrijk voor je herkenbaarheid.

Kan jouw branding wel een opstapje gebruiken? Laat het ons dan weten, dan kijken we graag eens met je mee.