Productverpakkingen zijn heel belangrijk voor de positionering van je merk en om een positief imago op te bouwen. Wat maakt nu een goede verpakking?

Duidelijkheid en eenvoud

Een verpakkingsontwerp dient eenvoudig te zijn en een heldere boodschap over te dragen. Wanneer je naar de verpakking kijkt, moeten 2 vragen beantwoord worden. Waarvoor dient het product? En wat is het merk erachter? Als je deze vragen in een paar seconden kunt beantwoorden, is het verpakkingsontwerp duidelijk.Over het algemeen geldt de regel: wees direct duidelijk over het product en merk.

Eerlijkheid

Sommige producenten proberen producten op de meeste perfecte manier weer te geven op de verpakking. Dan wordt er bijvoorbeeld een salade afgebeeld die goed gevuld is met verse producten, terwijl de salade in de verpakking een eenvoudige en minimale vulling heeft. Of er wordt een grote hoeveelheid vers fruit op een fruitige yoghurt getoond, terwijl er in werkelijkheid weinig fruit in zit.
Ben je hier niet eerlijk in, dan kan dit leiden tot teleurstelling bij de consument. En dit kan weer leiden tot minder goede verkoopresultaten en een slecht merkimago. Dus kijk hier voor uit! Het mooier maken van het product is tot op zekere hoogte geoorloofd, maar stopt bij het punt waar het product heel anders blijkt te zijn.

Authenticiteit

Een goed verpakkingsontwerp, originaliteit en karakter zijn belangrijke elementen voor het succes van grote merken. De enige manier om je merk te onderscheiden is om anders te zijn, om authentiek te zijn. Dit is een kwestie van creativiteit en onderzoek doen om te kunnen bepalen hoe jouw merk authentiek kan zijn. Een voorbeeld van een authentieke manier van communiceren is storytelling en het koppelen van het verhaal achter het merk. Durf eens anders te denken en zijn dan alle concurrerende producten! Kijk naar andere productcategorieƫn voor inspiratie.

Uitbreidbaarheid

Een merk moet op eenvoudige wijze een aanvullende productlijn of submerk kunnen lanceren. Met de schaalbaarheid moet je in de verpakkingsontwerpfase al rekening houden. Doe je dit niet dan kan dat later voor problemen leiden inzake de herkenbaarheid van je merk en of je product.
Om schaalbaarheid mogelijk te maken, moet je bij het ontwerpen van productverpakkingen dus altijd rekening houden met de toekomst. Dit betekent dat je een visueel systematisch ontwerp creƫert, dat het mogelijk maakt om eenvoudig wijzigingen aan te brengen in het visuele ontwerp of andere informatie van het product.

Praktisch en functioneel

Bij praktisch gaat het om de vorm, grootte en functionaliteit van de verpakking. Hoe praktischer het product, des te sneller mensen het willen gebruiken. Ook is er een direct verband met de omzet. Wanneer je een verpakking gaat ontwerpen, denk dan als eerst aan hoe je het product praktisch kunt gebruiken.

Maatschappelijk verantwoord

Tegenwoordig verwacht de consument dat je als merk ook nadenkt over duurzame of biologische verpakkingen. Immers het tegengaan van verspillingen is voor iedereen van belang. Zorg dat je goed nadenkt over het materiaal wat je wil gebruiken en de optimale indeling van het formaat. Zo verspil je zo min mogelijk materiaal. Denk daarnaast ook na of het mogelijk is gecertifieerd materiaal te gebruiken.
Eigenlijk nog best veel zaken om goed over na te denken. Gelukkig hebben wij een team wat hierover graag met je van gedachten wisselt om zo tot een goed oplossing te komen voor jou product.