Hoe zet je de QR code op een creatieve manier in en zorg je voor een positieve ervaring voor je doelgroep?

Dat is belangrijker dat het simpelweg plaatsen van een QR code. Het maakt je zo nieuwsgierig als mens. Wat zit er achter deze QR? Laat ik mij verleiden tot het scannen van deze QR code? En wat kan je er nu eigenlijk mee? Een QR code is echt een krachtige communicatieschakel tussen print en internet, offline en online. Een digitaal visitekaartje downloaden, e-mail laten versturen, toegang verschaffen tot een Wi-Fi netwerk, doorsturen naar een Facebook pagina, een digitale coupon activeren etc. maar je kan er nog zoveel meer mee.

Smart QR codes gaan veel verder dan wat we al kennen en kunnen, afhankelijk van de context waarin ze worden ingezet, veel meer toegevoegde waarde bieden dan wat we tot nu toe gewend zijn. Hieronder zullen we de belangrijkste even aanstippen:

App download

Een QR code is bij uitstek geschikt om een app te downloaden. Apps zijn echter vaak voor meerdere systemen beschikbaar zoals van Android en Apple. Als je een app hebt ontwikkeld voor meerdere systemen, zoekt de QR code zelf uit voor welk systeem de app geschikt is.

Dynamische QR codes

Hiermee kan de informatie achter de code aangepast worden zonder de fysieke QR code zelf te veranderen. Vooral als de QR code op drukwerk wordt geplaatst zoals bijvoorbeeld een verpakking en dus voor langere tijd moet meegaan, kan deze functie een uitkomst zijn.

Begrensde toegang

Soms wil je dat informatie achter een QR code nog niet voor iedereen zichtbaar is. In voorkomend geval kan toegang tot de informatie via de QR code worden beperkt door de eindgebruiker een extra handeling te laten verrichten (het invoeren van een wachtwoord of klantnummer bijvoorbeeld), voordat toegang tot de informatie wordt verschaft.

Design

Een QR code wordt algemeen herkend aan zijn zwart-wit geblokte outfit. Een duidelijke marker als signaal dat er achter de code digitale informatie beschikbaar is. Soms zijn ze gewoon zwart wit, maar je kan ze natuurlijk in allerlei kleuren gebruiken. Ook het toevoegen van een logo in de QR code kan interessant zijn en de betrouwbaarheid van een merk zeker positief beïnvloeden. Maar het moet natuurlijk wel passen in het design van de uiting waarop het gebruikt wordt.

Wat zijn nu de 4 belangrijkste voorwaarden waar je goed over na moet denken bij het inzetten van een QR code?

  • Content
  • Context
  • Trigger met ondersteunende media
  • Presentatie

Wil je hier nu eens iets meer over weten, we praten je hierover graag bij. Dus bel of mail gerust voor een afspraak, wellicht kan het voor jou product ook super interessant zijn.