In een fractie van een seconde velt een winkelbezoeker een oordeel over een product. De ene verpakking spreekt aan, de andere verpakking stoot af. Het oordeel ontstaat meestal onderbewust en ongeacht of de persoon het product ooit gebruikt heeft. Een goede verpakking die het merk goed vertegenwoordigt, is essentieel voor het succes van bedrijven. Waar moet een goede verpakking aan voldoen?

Het split-second oordelen over een product komt voort uit impliciete associaties. Dit zijn gedachtes die aan elkaar gekoppeld zijn in het brein. Zo vorm je snel een associatie bij een merk of kleur. Verpakkingen spelen een belangrijke rol als het gaat om de aantrekkingskracht van merken. Elementen zoals kleur, vorm en textuur scheppen onbewust verwachtingen over smaak, kwaliteit, luxe en persoonlijkheid van het merk.

3 cruciale vragen ter voorbereiding op de verpakking

Voordat je kunt beginnen aan het ontwerpen van een verpakking, zijn er 3 vragen waar je antwoord op moet hebben. Het beantwoorden van deze vragen is de voorbereiding die je nodig hebt. Het geeft je richtlijnen voor de verpakking. De vragen zijn:

1. Wat is het product?
Denk hierbij aan de volgende vragen: Wat verkoop je? Hoe groot is het product? Van welke materialen is het gemaakt? Is het kwetsbaar? Deze vragen helpen je om te bepalen hoe de verpakking moet worden vormgegeven. Een kwetsbaar product vraagt om een veiligere verpakking. Iets dat groot is of een afwijkende maatuitvoering heeft, heeft een aangepaste verpakkingsoplossing nodig.

2. Wie koopt het product?
denk hierbij aan de volgende vragen: Wordt het product gekocht door mannen, vrouwen of beiden? Is het voor kinderen of volwassenen? Is het product voor mensen met een beperkt budget of een ruim te besteden budget?

3. Waar kopen mensen het product?
Denk hierbij aan de volgende vragen: Verkoop in een supermarkt, online, combinatie, (luxe) retailwinkels. Pas je hierop een goed en doordacht antwoord hebt, kunnen we verder met het proces van het opmaken en designen van een verpakking. Lees hierover meer in een van onze volgende blogs.